Špičkové hydraulické oleje Shell Tellus

Na mnoha diskusních fórech a stránkách odborně zaměřených probíhá čilá diskuse na téma změny barvy hydraulických olejů po určité době provozu. Mnozí lidé si tato maziva ovšem zaměňují s automobilovými oleji a v okamžiku, kdy se z medové barvy se zlatavým odstínem stává tmavá, hnědá nevábná tekutina, mají pocit, že něco zanedbali, a že hydraulické systémy trpí.

rypadlo

Vznikají tak zbytečné stavy paniky, kdy se pak mění maziva bez ohledu na to, jak dlouho jsou v provozu. Změna barvy hydraulického oleje totiž nemusí ve skutečnosti signalizovat vůbec nic. Může, ale i nemusí být důvodem k jeho výměně, ale platným ukazatelem rozhodně není. Naopak některé oleje, které si svůj původní vzhled zachovaly i po dlouhé době, nemají požadované vlastnosti a musí se ihned vyměnit, ačkoli to na první pohled není markantní.

Hledejte příčinu tmavnutí v samotném hydraulickém systému

Příčiny tmavnutí jsou dvojího druhu. Tím prvním je jeho oxidace, ale mnohem častěji je to vystavení tepelné zátěži. Oba tyto faktory však nemusí znamenat důvod k výměně, zvláště u velmi kvalitních olejů, jakými jsou např. Shell Tellus.
Byla provedena již řada chemických rozborů, které potvrdily kvalitu parametrů u maziv, jež vykazovala výraznou změnu barvy, což nebylo důvodem k jejich výměně. V takových situacích je však vhodné poohlédnout se po příčině tmavnutí. Většinou to bývá zvýšené tepelné namáhání a následné rychlé ochlazování, jde o situace, kdy kapalina protéká příliš horkými místy, aby se vzápětí ochladila ve sběrné nádrži. Může to způsobit např. závada na propustnosti některého ventilu, v takovém případě olej protéká zúženým místem, které vytváří trysku, a zde dochází k přehřívání média.

lokomotiva

U velmi kvalitních olejů značkových výrobců bývá viskozita a kyselost zachována i po dlouhé době práce v hydraulických systémech, což brání oxidaci, a příčinou hnědnutí hydraulických maziv je tedy obvykle extrémní tepelná zátěž.

Mohlo by se vám líbit...